Genomförande av informationssamtal - sammanfattning
Kommunen ska ansvara för att informationssamtal under sakkunnig ledning kan hållas med föräldrar som överväger att inleda en tvist om vårdnad, boende eller umgänge.
Publicerad - 12 april 2021, redigerad - 09 augusti 2024
Den kommun där barnet är folkbokfört ansvarar för att informationssamtal kan hållas. Om barnet inte är folkbokfört i landet, ska den kommun där någon av föräldrarna är folkbokförd ansvara för sådana samtal.
Om en förälder begär informationssamtal, ska socialnämnden erbjuda föräldrarna samtal. Informationssamtal ska hållas så snart det är möjligt och senast inom fyra veckor från begäran. Om det finns särskilda skäl, får socialnämnden erbjuda en senare tid för samtalet.
Socialnämnden ska utfärda ett samtalsintyg till en förälder som har deltagit i ett informationssamtal. Uppgifter om föräldrarna,vem som har deltagit i samtalet och när det ägde rum ska framgå av intyget.
Källa:
Prop.2020/21:150 s. 64
Lägg till artikeln i dina kanaler
Senaste artiklarna med samma ämne
21 januari 2025
Domstolen riktar sig till barnet i ett vårdnadsmål
18 januari 2025
Danmark ändrar forældreansvarsloven og lov om Familieretshuset
10 januari 2025
Utlåtande av sakkunnig vid komplicerade riskbedömningar
22 september 2024